Vi beviljar bidrag till föreningar och organisationer som har verksamhet och aktiviteter inom
- konst,
- kultur,
- utbildning,
- forskning och
- samhällsservice.
Alla sökande ska ha en anknytning till det svenska i Finland.
Titta på vår instruktionsvideo
Börja gärna med att titta på vår instruktionsvideo innan du går till ansökan.
Längre ned på den här sidan finns mera tips i text för din ansökan.
Klicka på rubrikerna eller på plustecknen nedan för att läsa mer. Ibland behöver du klicka vidare på en länk för att läsa mer.
Vem kan ansöka om bidrag?
Vi kan bevilja det här bidraget till
- registrerade föreningar
- stiftelser
- offentliga samfund (kommuner, samkommuner)
- företag
Vi beviljar inte bidrag till sådant som är ett offentligt samfunds lagstadgade uppgifter eller näringsverksamhet.
Här kan du läsa mer om bidrag till företag och kommuner.
Om du representerar en studentförening – läs särskilt detta!
Så håller du koll på användarkontot
För dig som söker bidrag för en förening eller annan organisation kan det vara litet mera utmanande att administrera användarkontot i vårt ansökningssystem. Här är åtta saker du ska tänka på:
- Kolla att du har uppgett korrekt FO-nummer för din organisation. Har din förening ännu ett gammalt så kallat föreningsnummer? Det gäller inte längre och ni behöver numera ett FO-nummer.
- Har ert FO-nummer eller organisationens namn ändrats? Då måste du kontakta oss.
- Har ni en ny kontaktpersonen? Du kan själva ändra kontaktpersonen i användarkontot.
- Ofta är användarnamnet en mejladress. Även om kontaktpersonen bytts kan du behålla hens mejladress som användarnamn. Du kan också själv byta användarnamnet i ansökningssystemet.
- Använd gärna en mejladress som styrelsen@… eller kansliet@… som användarnamn i vårt ansökningssystem. Då blir bytet av kontaktperson smidigare.
- Har din organisation flera användarkonton? Slå gärna ihop dem. Kontakta oss så hjälper vi till.
- Håll koll på vilka som använder föreningens konto. Gamla konton raderas inte automatiskt.
- Gå tillsammans med styrelsen igenom hur ni sköter föreningens sökandeprocess.
Vad är en bra ansökan?
I din ansökan ska du alltid besvara följande frågor:
- vem
- vad
- hur
- varför och
- när?
Längden på ansökan är inte avgörande – en lång ansökan som saknar svar på någon av de här centrala frågorna är inte bättre än en kort och tydlig ansökan.
Försök formulera dig så tydligt som möjligt. Om du är osäker på din svenska kan du skriva på finska eller engelska. Be också gärna någon annan läsa ansökan innan du skickar in den, och be dem om respons.
Läs mer om hur du gör en bra ansökan här.
Var noggrann när du gör upp budgeten till ansökan. Budgeten måste vara i balans (inte gå med vinst eller förlust) och vara realistisk för det du vill göra.
Läs mer om budget och övriga ekonomiska frågor här.
Om du representerar en studentförening – läs särskilt detta.
På vilket språk kan du ansöka?
Du kan skriva din ansökan på svenska, finska eller engelska.
Våra allra flesta ansökningsblanetter än ändå enbart på svenska.
Om du behöver hjälp med språket får du gärna kontakta våra ombudsmän. Du hittar våra kontaktuppgifter här.
Vad ska du inte ansöka om bidrag för?
Det finns en del saker som Kulturfonden inte kan eller vill bevilja det här bidraget till. Var därför noga med att din ansökan inte enbart gäller något av nedanstående:
- anskaffning av utrustning, material eller programlicenser
- utgifter för mat och dryck under evenemang (traktering)
- historiker (ej 100 år), fester och jubileumsevenemang
- drift av lagstadgad verksamhet inom offentlig sektor
- näringsverksamhet eller uppstart av företag
- infrastrukturprojekt eller fastighetsbyggen
- turism
- översättning av litteratur
- social- och hälsovård eller rehabilitering
- bidrag för att anställa en person tillsvidare
- verksamhet eller projekt i en föräldraförening
Kostnader för material och projektanställningar kan ingå i ansökan så länge de är en del av en större helhet.
Här kan du läsa mer om bidrag och anskaffningar.
Här kan du läsa mer om bidrag för att anställa någon.
Om du representerar en studentförening – läs särskilt detta.
Ger ni ut facklitteratur?
Om din organisation producerar och ger ut facklitteratur – till exempel biografier eller journalistiska alster – kan du söka bidrag i november.
I ansökan väljer du genre för aktiviteten – du hittar nu både facklitteratur och journalistik under rubriken kultur.
Representerar du en föräldraförening?
Från och med 2025 har vi en egen bidragsomgång för föräldraföreningar. Om du representerar en föräldraförening vid svenskspråkiga dagvårdsenheter och skolor i Finland ska du inte använda blanketten för novemberansökan.
Du kan i stället lämna in ansökan när som helst under året och får besked inom cirka fyra veckor.
Här kan du läsa om bidrag för föräldraföreningar och klicka vidare till ansökan.
Ska ni på turné?
Är din organisation verksam inom konst?
Planerar ni en turné?
Har ni redan nu på hösten ingått alla nödvändiga avtal och har också konkreta planer för er turné?
Om du svarade ja på alla frågor, kan ni i november söka bidrag för turnén.
Om ni däremot ännu inte har hunnit tillräckligt långt i ert projekt och konkreta planer saknas i det här skedet, kan du i stället lämna in en ansökan om turnébidrag i april. Här kan du läsa mera om våra turnébidrag.
Observera att om du lämnar in ansökan om turnébidrag i april kan ni endast söka bidrag för turnékostnader, som resor och boende. Ansökan om turnébidrag i april kan inte omfatta kostnader för till exempel produktion, arvoden eller måltider.
Kan du ansöka om ett flerårigt bidrag?
Ja, det går bra att ansöka om ett bidrag som används under mer än ett år. För att kunna få ett sådant förutsätter vi att det i ansökan finns en tydlig plan och budget för hela finansieringsperioden.
Vi har ingen särskild ansökningsblankett för fleråriga ansökningar utan du gör ansökan på samma blanketter som vanligt. Var tydlig med att ansökan gäller flera år.
Om bidrag beviljas för flera år kan det antingen betalas ut under ett år och sedan ha längre användningstid, eller så betalar vi ut bidraget i årliga rater. Ibland kräver vi att ni lämnar in en statusrapport för att få följande rat utbetald.
Vad gäller för verksamhetsplanen?
När du ansökan om bidrag för en förening eller organisation, måste du bifoga en godkänd verksamhetsplan för det kommande året till din ansökan.
Många föreningar och organisationer har inte hunnit hålla sina höstmöten innan man lämnar in ansökan. Till Kulturfondens novemberansökan kan du därför bifoga en verksamhetsplan som endast din förenings eller organisations styrelse har godkänt. Vi kräver alltså inte att verksamhetsplanen har godkänts av höstmötet; ett styrelsebeslut räcker om inte höstmötet ännu har hållits.
Du behöver heller inte komplettera din ansökan efteråt då verksamhetsplanen har godkänts på höstmötet.
Verksamhetsplanen måste vara godkänd av er styrelse och uppladdad i vårt ansökningssystem senast den 30 november.
Om du söker bidrag för ett offentligt samfund behöver du INTE bifoga en verksamhetsplan till din ansökan.
Frågorna om hållbarhet och tillgänglighet
I ansökan kan du beskriva hur organisationen beaktar hållbarhet och tillgänglighet i sin verksamhet. Frågorna är inte obligatoriska att besvara, men vi vill med dem inspirera till engagemang på området. Om du besvarar frågorna påverkar svaren inte bedömningen av din ansökan.
Utbetalning och redovisning
Om organisationen beviljas ett bidrag har ni 12 månader på er att anhålla om utbetalning. Ni gör anhållan elektroniskt via ansökningssystemet. Om bidraget är på 3 000 euro eller mer behöver två representanter för organisationen underteckna anhållan.
Vänligen observera att anhållan ska undertecknas med personliga bankkoder eller motsvarande identifieringssätt även när bidraget utbetalas till en organisation.
När bidraget betalats ut ska ni inom 12 månader från utbetalningsdagen redovisa för hur det har använts. Redovisningen görs också elektroniskt i ansökningssystemet.
Förändrade planer och uppskov
Om någonting inträffar som gör att ni inte kan använda bidraget enligt planen i ansökan ska ni meddela oss om det. Använd Korrespondens-funktionen i ansökningssystemet.
Vänligen observera att det inte är tillåtet att ni utan att informera oss använder bidraget till något annat än det har beviljats för. Om ni gör det kommer ni behöva betala tillbaka bidraget till Kulturfonden.
Om det bara är tidtabellen för genomförandet som av någon orsak förändras kan ni anhålla om uppskov med att få bidraget utbetalat eller om uppskov med redovisningen. Det kan ni göra via ansökningssystemet.
Här berättar vi hur du hanterar ditt beviljade bidrag då dina planer går i stöpet.
***

