Tillbaka
28.10.19   |   Nyheter
Märkte du att detta inlägg är redigerat för över två år sen?
Kontakta oss gärna om du vill kolla att informationen fortfarande gäller.

”Om djur far illa blir vi arga”

Aurora Busck-Nielsen (t.v.), Leevi Töringe, Leni Beckman och Siri Stenius får alla spela sina favoritdjur i Djurens planet. Bild: Sofia Ek

I Finlands första svenskspråkiga skolopera Djurens planet blir djuren herrar över människorna. Librettisten Monica Vikström-Jokela ville veta vad barn tycker är viktigt. Djur och hur vi behandlar dem, svarade eleverna på musiklinjen vid Åshöjdens grundskola i Helsingfors.

– Vi har en hund men apan är mitt favoritdjur! Min hund kan bli ganska ivrig när jag kommer hem då han varit ensam hemma hela dagen, säger 11-åriga Leevi Töringe.

– Djur måste få leva där de fötts och inte i fångenskap. Om man valt att skaffa ett husdjur måste man sköta om det, säger 13-åriga Leni Beckman.

– Jag älskar djur, jag tycker att alla djur ska få leva fritt. Jag vill inte äta kött och vill inte att djur ska skadas, säger 10-åriga Siri Stenius.

– Vi har fiskar. Dem kan man inte kela med, men när jag går fram till akvariet kommer de fram och tittar på mig med vidöppna ögon och undrar om de ska får mat, säger 10-åriga Aurora Busck-Nielsen.

De fyra barnen sitter i en soffa på andra våningen i Åshöjdens grundskola i Helsingfors. Jag har lånat barnen för en kort intervju, från en intensiv repetition i gymnastiksalen bakom oss. De går i skolans musikklass och repeterar som bäst Finlands första svenskspråkiga skolopera.

Inte nog med det – de har även fått vara med om att skapa operan.

Librettisten Monica Vikström-Jokela och kompositören Cecilia Damström kom på besök till skolan i mars 2018. De ville veta vad operan skulle handla om – vilka frågor som är viktiga för barnen.

– Vi tänkte att det skulle vara elektronik eller spel. Barnen svarade uppriktigt att familj, vänner, djur och natur är viktiga för dem. Vi blev lite förvånade över hur högt djuren kom på deras lista, säger Damström.

– Djuren kom upp på nytt och på nytt – om djur far illa blir barnen arga. Bland barnen fanns också en längtan efter att vara ett djur, säger Vikström-Jokela.

Hunden blir herre

Barnen springer kors och tvärs i gymnastiksalen med blickarna fastnaglade i sina mobiltelefoner. Om jag inte hörde att de samtidigt sjunger rent i flera stämmor skulle jag tro att en gymnastiklektion just tagit slut. Det är kaos, men ett kontrollerat kaos.

Bild: Sofia Ek

Mitt i salen står operasångarna Elli Vallinoja och Saara Kiiveri. Kiiveri har på sig en sele som är fäst i ett koppel som Vallinoja håller i. Kiiveri drar i kopplet och försöker springa runt – och Vallinoja stretar emot.

Vallinoja spelar flickan Joy. Joy har inga vänner och vill visa de andra barnen sin hund Jack, som spelas av Kiiveri. Men barnen bryr sig inte, de har fullt upp med att se på djurvideor.

Joy kommer snart på idén att filma Jack när han ylar och är kissnödig. Videon blir en viral hit, och Joy blir en rik och känd videobloggare. I Joys följande videoklipp tvingas hunden Jack bland annat spela ballerina och Jack blir allt mer förödmjukad.

Situationen tillspetsas då Joys skurkaktige manager vill att hon och Jack ska delta i ett experiment. De ska gå in i en portal som några vetenskapsmän uppfunnit, trots att ingen vet vart portalen leder. Joy protesterar, men managern insisterar och säger att han redan sålt rättigheterna på inspelningen av experimentet till HBO och Netflix.

Joy och Jack flyger genom portalen till Djurens planet, där djuren är herrar. Där lär sig Joy en läxa om hur man ska och inte ska behandla djur.

– När de kommer ut ur portalen är det Jack som leder Joy i ett koppel. Det var barnens älsklingsidé, säger Vikström-Jokela.

Ensamhet och konsumtionshets

– Barnen tyckte om librettot. Efter att jag läst det för dem applåderade de! Det kändes verkligen fint, säger Vikström-Jokela.

Förutom djur handlar pjäsen också om vårt hetsiga och konsumtionsinriktade samhälle och hur det känns att vara ensam och att inte ha några vänner. Vikström-Jokela tycker det är viktigt att behandla seriösa frågor då man skriver för barn.

– Seriöst och roligt är inte motsatser, seriöst och ytligt är motsatser. Det får vara sorligt och roligt på en gång. Sen är utmaningen att behandla allvarliga saker på ett sätt som kan ta komiska uttryck.

Regissören Martina Roos säger att det är utmanande att jobba med barn men att det också är väldigt givande. Bild: Sofia Ek

Pjäsens teman kommer också fram i kompositören Cecilia Damströms musik. Cecilia fick i uppdrag att tonsätta operan efter att Wikström-Jokela skapat berättelsen utgående från barnen idéer.

– Under de första akterna är musiken tickande och den blir bara snabbare och snabbare, för att beskriva materialismens ekorrhjul på vår jord, säger Damström.

Ett tema i musiken är Joys drömmar. Stycket är långsamt och romantiskt inspirerat och Joy sjunger om hur hon vill bli berömd.

– Temat upprepas på Djurens planet, men där är ackompanjemanget förvrängt, säger Damström.

Även hon har använt sig av barnens idéer.

– Vi hade en musikworkshop där barnen spelade en intressant rytm. Jag har använt både den rytmen och modifierade versioner av den. Rytmernas lekfulla karaktär beskriver själva Djurens planet.

Text: Lukas Rusk

Texten är en förkortad version av ett reportage i Kulturfondens årsbok 2018-2019. Djurens planet är Finlands första svenskspråkiga skolopera och hade premiär den 15 mars 2019.

Just nu kan skolor anmäla sitt intresse för operan, läs mera på Operans webbplats. Efter anmält intresse får skolorna tillgång till materialet, som de övar in. Projektet avslutas med att operans ensemble kommer på besök till skolan för en dag och framför operan tillsammans med eleverna.

Skoloperaprojektet fick ett bidrag på 10 000 euro från Kulturfonden år 2018. Operan har bred finansiering från flera fonder och stiftelser.

”Om djur far illa blir vi arga”