Tillbaka
4.10.19   |   Nyheter

Blommor ska inte jämföras med månsken

Erica Neuman, vann skrivartävlingen Argh! 2018. Bild: Linus Lindholm

Erica Neuman skrev den vinnande kolumnen i  ”Argh? – en kolumntävling för dig som har något på hjärtat”. Den handlar om vad sociala medier gör med vårt språk och vår självbild.

När Erica är tio år kommer hon hem gråtande från skolan. Hon känner sig ful. De andra flickorna är mycket finare. De är självsäkra och smala. Hon känner sig usel och gråter i soffkudden och mamma torkar hennes tårar.

Genom en skrivövning nio år senare får Erica Neuman, nyss fyllda 19 år, fatt i minnet från den stunden. På en lektion i modersmål i Topeliusgymnasiet i Nykarleby ska klassen skriva en dikt om allt som gör dem arga.

I minnet från gråtstunden och mammas tröstande händer tar Ericas text avstamp. Det är en personlig och berörande kolumn om omöjliga kroppsideal. Kolumnen seglar rakt in på förstaplatsen i ”Argh? – en kolumntävling för dig som har något på hjärtat”. Tävlingen arrangeras av Svenska modersmålslärarföreningen i Finland med bidrag från Svenska kulturfonden.

– Jag trodde faktiskt inte att kolumnen skulle utmärka sig. Jag tänkte att den var alldeles för kladdigt personlig, att den skulle glömmas bort i mängden, berättar Erica Neuman. Men många kan nog känna igen sig i den. När jag var tio jämförde jag mig med bilder i tidningen Julia. I dag jämför sig säkert många med influencers på sociala medier.


Den första kolumnen vann

Ericas skrivande började med berättelser. Hon har fortfarande kvar utskrivna hästhistorier som hon skrev när hon var åtta.

– Jag minns väldigt tydligt när jag skrev den första. Halva A4:an var text och nertill hade jag ritat ett föl. Nu blir det inte så mycket hästrelaterat längre, men jag gillar att skriva fantasy och skriver gärna i novellformat.

Att Erica Neuman vann tävlingen Argh? med bidraget “Att jämföra blommor med månsken”  beskriver hon som en stor överraskning.

– När min lärare kallade in mig i klassen och bad mig sätta mig försökte jag febrilt leta i mitt huvud: Vad har jag gjort? Jag trodde ju aldrig att hon skulle berätta att jag hade vunnit. Det var trots allt min första kolumn någonsin – och så vann den!

Annette Kronholm-Cederberg, ordförande för Svenska modersmålslärarföreningen i Finland och modersmålslärare i Topeliusgymnasiet, berättar att juryn som korade vinnaren föll för barnperspektivet i Ericas berättelse. Det sköra i att vara ett barn som upplever att det inte duger som det är.

Annette Kronholm-Cederberg är lektor i modersmål och litteratur vid Topeliusgymnasiet i Nykarleby.

– Texten är också stilistiskt välskriven och innehåller personliga reflektioner. Ett utmärkt exempel på att ingen berättelse är för liten eller för personlig. Jag tror på att stärka våra studerande i tron på att deras egna berättelser och erfarenheter duger och räknas, säger Kronholm-Cederberg.


Unga skriver i många genrer

Totalt 179 bidrag lämnades in till tävlingen. Många av dem berörde teman som klimat, utseendefixering och rätten till sin egen kropp. “Att jämföra blommor med månsken” är en text som tar fasta på det subjektiva i skönheten. Blommor är vackra. Månskenet är vackert. Men de går inte att jämföra med varandra.

– När jag jämför mig med andra försöker jag tänka på att sociala medier är mångas heltidsarbete. Det som man tror är en snabb inblick i någons vardag är egentligen en stylad och konstruerad situation, berättar Erica.

– Jag tror också att sociala medier har haft en stärkande effekt för ungas skrivande, instämmer Annette Kronholm-Cederberg. All flickilska som kom efter #metoo-rörelsen, allt som är skrivet ur frustration, har ur ett lärarperspektiv varit väldigt givande att följa. Det är bra att sätta ord på sina känslor, skriva ur sitt eget perspektiv och samtidigt ha förmågan att sätta allt i ett större sammanhang.

I det stora hela ser Kronholm-Cederberg positivt på sociala mediers inflytande på skrivundervisningen.

– Att få unga att skriva i dag är mycket lättare än det var när jag började som modersmålslärare för tjugo år sedan. Unga är vana att skriva. Förr kämpade de med att komma igång, i dag kör de bara på.

Däremot tycker hon sig se att planeringen, redigeringen och korrekturläsningen kommer i andra hand. Den stora eftertanken saktas i texterna. Språket blir samtidigt mer talspråkligt med långa meningar utan punkter.

– Men jag vågar ändå säga att unga aldrig varit så genremedvetna som nu. De har koll på om de skriver en kolumn, chattar med en kompis, skriver en ansökan eller skickar ett wilmameddelande till en lärare. De kan hoppa mellan sina skrivna rum – genremässigt, dialektmässigt och språkmässigt.

Större mod i ungas skrivande

Men problemet är förstås att sociala medier många gånger matar ett bekräftelsebehov.

– Det finns unga som snabbt raderar en text och en bild om de inte genast får likes. Allt måste vara perfekt och man tänker noga efter innan man publicerar, berättar Erica.

– Jag upplever också att många unga har blivit försiktigare med att publicera. De gör inte så där som min generation, som lägger upp allt på Facebook. Samtidigt kan man kanske se det så att unga i dag förhåller sig mer professionellt till sociala medier. De skriver för offentligheten – inte bara för sina vänner, säger Annette Kronholm-Cederberg.


Erica Neumans bästa skrivtips

  • Viktigast är att komma igång. Strunta i vad du skriver i början. Man kan radera och flytta om i efterhand. Om du inte kommer i gång med det du tänkt kan du till exempel skriva en skoluppgift först. Väck skrivlusten genom att göra något annat.
  • Skriv om sådant du har relation till och erfarenhet av. Det måste inte vara så stort. Det kan vara en liten grej som gör att du får tag i en känsla.
  • Börja inte med att skriva en roman om att vara läkare – om du inte är en läkare. Skriv nära din egen vardag.

Text: Linn Jung
Bild: Linus Lindholm

Den här texten är en avkortad version. Hela reportaget kan du läsa i Kulturfondens årsbok 2018-2019.


Blommor ska inte jämföras med månsken