Tillbaka
13.3.17   |   Nyheter
Märkte du att detta inlägg är redigerat för över två år sen?
Kontakta oss gärna om du vill kolla att informationen fortfarande gäller.

Vilken show det blev

Konserten Spegling – 100 år av finlandssvensk musik i Musikhuset i Helsingfors blev en megashow som överträffade alla förväntningar. En visuell helhet som skapade en ny bild av vad finlandssvensk musik kan vara.

– Det har varit intensiva dagar men nu är det lugnt, säger producenten Lani Nordlund.
Det är lördagen den 11 mars och femton minuter kvar tills megakonserten Spegling skall köra igång i Musikhuset i Helsingfors.

Cirka 1200 konsertbesökare från olika regioner i Finland väller in, men bakom scenen är det påfallande lugnt. Av de 250 artisterna som snart skall äntra scenen syns få spår. Regissören Roine Söderlundh står och småpratar i en korridor. Generalrepetitionen är nyss avslutad och allt verkar vara under kontroll. Inte minsta tillstymmelse till nervositet. Det är minutprogram som gäller. Klockan 18.45 skall en artist kolla sminket. 19.21 skall en annan artist vara på plats. Överallt finns checklistor i långa rader som finslipats på detaljnivå.

Modern touch

Ett år av intensiva förberedelser ligger bakom Svenska kulturfondens stora satsning där ambitionen varit att hylla Finlands hundra år som självständig republik. Biljetterna har spridits via olika finlandssvenska organisationer och en del har lottats ut av fonden och av Yle. Genom konserten vill fonden tacka dem som på olika sätt arbetar för en levande vardag på svenska i Finland.

I planeringen har det konstnärliga teamet utgått från ett femtiotal blandade pärlor som härstammar från vår hundraåriga musikskatt. Arrangemangen bjuder på helt nydanande upplevelser och en gränsöverskridande mix av olikartade artister, många med internationell spännvidd, men som alla förenas genom sitt finlandssvenska ursprung. Så även den rikssvenska regissören med släktrötter på Kimitoön.

Det är en ambitiös målsättning som i den sämsta av världar kunnat bli en tråkig kronologisk nostalgiuppvisning. Men som i stället blev en imponerande modern och mångsidig musikalisk tidsresa med överraskande bredd och ovanliga artistmöten.

Många pärlor

Nästan exakt klockan 19 kör showen igång och Humorgruppen KAJ intar sin plats. Den gigantiska föränderliga fondväggen gör konserten till en visuell karamell som harmonierar med den musikaliska excellensen på scenen. Det blir en kväll som går till historien.

Under den cirka två och en halv timme långa konserten bjuds publiken på en stor mängd professionella inslag och intensiteten blir om möjligt ännu större efter pausen. En paus där KAJ går omkring bland publiken och erbjuder varm korv.

Det är svårt att plocka pärlorna för de var så många och på sociala medier ventileras konserten flitigt och i positiva ordalag ännu sent på lördagskvällen. Här uppträdde professionella dansare, vokalensemblen Rajaton som framförde Sången om den lilla, lilla gumman i text av Lars Huldén. FORK med en kavalkad av kalibern Eurovisionsfest.

Beatboxartisten Felix Zenger, Venior med elektronisk pop och hiphop, Ronya, Satin Circus, syntmusikern Kebu, hårdrockaren André Linman, för att inte tala om allas vår KAJ som satte Österbotten på kartan. Välkända artister som Thomas Lundin, Riko Eklundh och Geir Rönning uteblev inte heller. Under kvällen ackompanjerade Wegelius sinfonietta samt en poporkester under ledning av kapellmästaren Mikael Svarvar.

Slutnumret

Ett starkt musikaliskt och visuellt inslag blev Till Havs med solisterna Erica Back och Monica Groop och en dynamisk och frigjord barnkör från Helsingfors musikklasser i Åshöjdens skola. Ett bevis på att den finländska musikaliska återväxten är tryggad också framöver.

Även traditionella visor, bland dem Höstvisan intog sin plats, men vishelheten fick en inramning av något nydanande men sin ovanliga mix av artister – från pop- och hiphopartisten Venior till musikalartisten Maria Ylipää.

Det är omöjligt att nämna alla förmågor vid namn. Under slutnumret samlades samtliga artister på scenen med lyktor i händerna och framförde Modersmål och fäders land. En gigantisk visuell och stämningsfull avslutning på en konsert med många oförutsedda och futuristiska inslag.

– Var öppna för olikheter och förändringar, manade kvällens konferencierer Baba Lybeck och Christoffer Strandberg publiken innan den gick hem.

Text: Camilla Lindberg, kulturjournalist
Foto: Fotofabriken (Kjell Svenskberg, Christoffer Ryhänen och Patric Westerlund)

Konserten Spegling – 100 år av finlandssvensk musik sänds i sin helhet på måndag 17.4 i Yle Fem.

Vilken show det blev

Cirka 250 artister avslutar lördagens konsert i Musikhuset med Modersmål och fäders land. Foto: Kjell Svenskberg, Fotofabriken