De får en miljon euro för att ta reda på vad som motiverar elever att lära sig svenska
Ett forskningsprojekt vid Helsingfors universitet får ett bidrag på en miljon euro för att undersöka vad som motiverar elever att lära sig svenska. SLS och Svenska kulturfonden satsar en halv miljon euro vardera på forskningsprojektet.
Allt färre finländare har tillräckliga kunskaper i svenska. En orsak är bristande motivation, visar flera rapporter och vetenskapliga studier. Forskningsprojektet Grogrund för svenskkunskaper i framtidens Finland – Motivation att lära sig svenska som andra inhemska språk i den grundläggande utbildningen (MOSSA) ska nu ta reda på vad motivationen handlar om och hur den kan förbättras.
– Majoritetsbefolkningens kunskaper i svenska är en nyckelfaktor för det svenska i Finland. Om vi vill ha två livskraftiga nationalspråk förutsätter det att finskspråkiga känner sig bekväma i svenska språket, säger biträdande professorn i nordiska språk Sofie Henricson som leder forskningsprojektet MOSSA vid Helsingfors universitet.
Det fondfinansierade forskningsprojektet drivs både vid humanistiska fakulteten med Sofie Henricson som delprojektledare och vid pedagogiska fakulteten med Kirsi Wallinheimo som delprojektledare.
– Vi ska tillsammans undersöka elevers motivation att lära sig svenska som andra inhemska språk i de finskspråkiga grundskolorna. Samtidigt tar vi reda på hur olika pedagogiska aktiviteter kan öka motivationen, säger Sofie Henricson.
Femton projekt ville ha miljonbidraget
MOSSA-projektet tävlade om miljonfinansieringen med 14 andra sökande inom SLS och Kulturfondens utlysning Framtida utmaningar för det svenska i Finland. Ansökningarna bedömdes först av båda finansiärernas interna sakkunniga och sedan av externa sakkunniga från Sverige och det finskspråkiga Finland. SLS forskningschef Ruth Illman ansvarade tillsammans med Kulturfondens ledande utbildningsombudsman Berndt-Johan Lindström för beredningen och bedömningsprocessen.
– MOSSA-projektet är nyskapande och ambitiöst och har dessutom stark samhällsrelevans för det svenska i Finland. Det här i kombination med forskarnas breda kompetens inom språkvetenskap, psykologi och pedagogik övertygade våra sakkunniga i den hårda konkurrensen, säger Ruth Illman.
Mera effekt tillsammans
Både SLS och Kulturfonden finansierar på många olika sätt forskning inom humaniora och samhällsvetenskap, ofta med fokus på det svenska i Finland. För Kulturfondens del är dessutom forskning inom pedagogik ett viktigt stödområde.
– Mellan Kulturfonden och SLS är det inga vattentäta skott. Förutom att vi har samma fokusområden inom forskningsfinansiering, är det SLS som äger och förvaltar Kulturfondens förmögenhet. Vi finansierar forskning på var sitt håll, men genom att samarbeta kan vi göra en större strategisk satsning som på sikt kan spela roll för det svenska i Finland, säger Berndt-Johan Lindström.
Enligt både Lindström och Illman är just samhällsvetenskap, humaniora och pedagogik centrala områden när det gäller utmaningarna för det svenska i Finland.
– Nu ser vi fram emot ny forskning och praktiska tillämpningar som främjar motivationen att lära sig svenska i skolan, säger Ruth Illman.
Noggrannare information
Berndt-Johan Lindström
Ledande ombudsman, utbildning
+358 40 838 1358
berndt-johan.lindstrom(at)kulturfonden.fi