Tillbaka
18.12.18   (Redigerad 19.12.18)   |   Nyheter
Märkte du att detta inlägg är redigerat för över två år sen?
Kontakta oss gärna om du vill kolla att informationen fortfarande gäller.

Konsten ska uppmuntra till självständigt tänkande

Kill Carmen delar åsikterna bland eleverna, säger koreograf Kaari Martin. Eftersom eleverna inte själva valt att se föreställningen, är det viktigt att ta extra mycket hänsyn till dem. Foto: Kim Laine

Via projektet Konsttestarna får alla åttondeklassare i Finland ta del av två kulturupplevelser per år. Under 2018 har eleverna sett dansföreställningen Kill Carmen. Föreställningen har väckt en del förvirring men många är också imponerade.

Föreställningen är i gång innan den börjar på riktigt. När eleverna strömmar in i Verkatehdas i Tavastehus väntar skådespelarna på dem mellan bänkraderna. Musiken ljuder högt och några lärare blir turvis uppdragna på scen samtidigt som de sista bänkar sig.

Den stora salen är fullsatt med finlandssvenska elever från olika håll i södra Finland. Alla är här för att se dansföreställningen Kill Carmen – ett av de utvalda konstverken som åttondeklassarna får ta del av via projektet Konsttestarna som finansieras av Kulturfonden och Suomen Kulttuurirahasto.

Scenen är stimmig av rök och det tisslas och tasslas mycket i publiken under entimmesföreställningen. Busvisslingarna duggar tätt när Carmen, enda kvinnan på scenen, är mer lättklädd än vanligt.

Efter föreställningen får eleverna svara på några ja och nej-frågor. Många tycker att Kill Carmen är störande, ett flertal kände ångest.

Delar åsikter

Förvirring, lugn, vem bryr sig, iver – bland annat de här orden har åttondeklassarna använt för att beskriva känslorna kring den konst de fått ta del av via Konsttestarna. Konsten har upplevts vara konstig, proffsig, rolig och genialisk.

Kaari Martin, koreograf för Kill Carmen, vet att just den här föreställningen brukar dela åsikter. Flera elever har ändå gett fyra eller fem stjärnor till föreställningen via Konsttestarnas utvärderingsapp.

– En skrev att det hade uppmuntrat hen att skapa konst. Det finns också många som inte bryr sig alls men det är typiskt för den här åldern, säger Martin.

Många kommenterar att Carmen är väldigt lättklädd och att föreställningen är sexuell – något som stött på en del kritik.

– Men om vi slår på tv:n så finns det väldigt råa scener, men tv eller internet verkar vara en annan sak än konst, kommenterar Martin.

Kaari Martin påminner om att de måste ta extra mycket hänsyn till eleverna eftersom de inte själva valt att se föreställningen.

En odödlig Carmen

Många av eleverna tycker alltså att Kill Carmen är lite jobbig och obehaglig. Maya Jansson, också från Lovisanejdens högstadium, upplevde det annorlunda.

– Jag blev inte förvånad av något. Jag skulle gärna ha blivit det, men blev inte. Det handlar om Carmen, en ganska sexuell kvinna som blir våldtagen, men det händer inte så mycket åt henne, hon reser sig efter varje gång. Oavsett hur hemska saker som hände henne så blev hon starkare, analyserar Jansson.

Att diskutera verken både inför och efteråt är en del av Konsttestarna. Eleverna får bekanta sig med ett förhandsmaterial och efteråt är tanken att diskussionen ska fortsätta i klassen.

– Vi brukar ha bra diskussion åtminstone i vår klass, säger Björkskog.

Meningen att väcka obekväma känslor

Kaari Martin poängterar att för en föreställning som Kill Carmen är det viktigt att gå igenom förhandsmaterialet så att eleverna vet vad de kommer att se.

– Det finns ingen intrig, Carmen är en metafor. Meningen är också att väcka obekväma känslor. Konstens uppgift är att uppmuntra till självständigt tänkande, förklarar hon.

Hon blir ändå förvånad när jag nämner våldtäktsscenen som Maya Jansson pratade om. Enligt Martin finns det ingen våldtäktsscen och hon har inte heller hört den tolkningen förut.

– Jag vill inte förminska någons upplevelse, men vi skulle inte ha erbjudit åttorna ett verk med en våldtäkt. Jag tror inte heller att verket i så fall hade blivit valt till Konsttestarna, säger Martin.

Enligt henne kan våldet i Kill Carmen liknas med våldet i serietidningar – det blir en karikatyr. Men en del av den upplevda ångesten kan bero på kulturskillnader.

– Flamencons uttryck är häftigt.

Diskussion och analys är en viktig del av Konsttestarna och Martin tycker att det är synd att hon inte får en chans att träffa alla elever efteråt för att prata med dem ansikte mot ansikte om det de upplevt och känt.

– Men det skulle ha blivit över 300 klasser.

Viktigt initiativ

Under det treåriga projektet Konsttestarna får alltså alla åttondeklassare i Finland, närmare 200 000 ungdomar, möjlighet att uppleva och utvärdera två konstevenemang.

– Det är ett jättebra och viktigt initiativ. Alla tar inte del av kultur och har inte heller råd, säger Birgitta Ponthin som är rektor vid Åshöjdens grundskola i Helsingfors.

Hon får medhåll av Patricia Weckman som är lärare vid Lovisanejdens högstadium.

– Nuförtiden söker inte folk aktivt efter kultur så det är bra att de får det via skolan. Det här understöder också den nya läroplanen, säger Weckman.

Hon berättar att eleverna i hennes klass är ivriga på att diskutera.

– Inför sa många att det verkar konstigt och de visste inte riktigt vad de skulle förvänta sig. Det ska bli trevligt att diskutera efteråt, eleverna borde vara bra på att tolka, säger Weckman.

Fastän Konsttestarna upplevs som ett bra initiativ, finns det ändå en del som kunde fungera bättre. Birgitta Ponthin ställer sig kritisk till att det inte ordnas någon mat under utflyktsdagen – det får skolan stå för.

– Det blir mycket extra arbete för oss på skolan, men det är jättebra att Kulturfonden satsar på större grejer med specifik målgrupp.

Hon lyfter ändå fram att det alltid lönar sig att ha representanter från skolan med i planeringen för att göra helheten så smidig som möjligt.

Text: Michaela von Kügelgen

Texten är en förkortad version av reportaget som finns i sin helhet i Medborgarbladet 4/2018.

 

 

 

 

 

 

 

Konsten ska uppmuntra till självständigt tänkande